PRACTICI ȘI TENDINȚE ALE BUSINESS-ULUI AUTOHTON, CÂȘTIGĂTOAREA PREMIULUI MARE - LAURA GUȚU


 „BRAND-URILE AUTOHTONE. DINCOLO DE IDENTITATE VIZUALĂ”
Proprietarii de afaceri încearcă să își deosebească întreprinderile, produsele și serviciile de cele ale concurenților, iar acest fapt dă naștere unui proces de comunicare prin intermediul brand-ului și a multiplelor instrumente utilizate de aceștea cu scopul de a obține pentru brandul lor un loc cât mai favorabil în mintea consumatorului. Pentru a demonstra acest fapt, în luna octombrie 2017, am realizat un sondaj online la care 180 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 16 și 37 de ani, au evaluat de la 0 la 3, în ce măsură un brand îi motivează să procure un bun sau serviciu. Rezultatele obținute sunt următoarele:

Branding-ul cuprinde toate aspectele legate de design, publicitate,viziune, misiune, valori, dar și raportul cu clienții. În același sondaj realizat, cei chestionați au avut de plasat în ordine crescătoare, conform importanței lor, elementele care cred că ajută la popularizarea unui brand. Aceștia au avut de ales între: design-ul logoului, publicitatea și relația pozitivă cu clienții. Din total:
·        22% din persoane au pus design-ul logoului pe 1 loc;
·        27% au selectat publicitatea;
·        40% din persoane au ales pe 1 loc relația pozitivă cu clienții;
·     11% alte răspunsuri
O bună parte a identității vizuale a brand-urilor este concentrată într-o reprezentare grafică, numită logo, fiind primul factor pe baza căruia se realizează diferențierea. Prin intermediul acestuia, companiile doresc, în primul rând, să câștige un spațiu cât de mic în memoria noastră. Pentru a testa cât de efectiv este acest lucru, a fost realizat un experiement prin care 16 tineri au avut să deseneze, cât mai exact posibil, logourile StarNet și Zorile. Reproducerea trebuia făcută fără vreun ajutor vizual, persoanele fiind ghidate doar de memorie. Rezultatele le puteți vizualiza mai jos :
Majoritatea participanților au reușit să obțină paletele de culori corecte, ceea ce demonstrează importanța combinației de culori potrivite pentru un logo memorabil. Oamenii au o legătură emoțională cu o culoare, în primul rând. Apoi aceștia percep formele, logo-ul și cuvintele. Dacă simțim o nepotrivire este vinovată culoarea pe care nu o credem, în ciuda cuvintelor frumos scrise.
Puterea și valoarea unui logo se rezumă nu doar la posibilitatea de a fi ușor reținut, ci și la capacitatea de a inspira credibilitate. Un exercițiu, unde 57 de persoane au avut de ales între logo-urile unor întreprinderi cu același gen de activitate, iar caracteristicile care au vizat atenția lor au fost următoarele:
·        Calitate: sugestiv, memorabil, neîncărcat, simplu, realistic;
·        Conținut: culori plăcute, să facă referire la profilul companiei, viu;
·        Impact: să capteaze repede atenția, să dea de înțeles că e o afacere accesibilă tuturor sau are un public strict segmentat, să dea indicii privind ce urmează să cumpere, să ofere senzația de siguranță, credibilitate și încredere.
De fapt, brand-ul mai este ceea ce alți oameni vorbesc despre tine atunci când nu te afli în cameră. Transparența și hyper-conectivitatea este ceea cele-ar permite companiilor să fie prezente non-stop în cameră, pentru a asculta și participa la discuții, astfel deținând acel control al clienților. Dar cum? Prin oferirea oamenilor a unui control și a unei puteri de decizii mai mari. Consumatorii ar putea colabora la crearea ideilor, cunoștințelor, conținutului, design-ului și produsului. Practici aplicate pe larg de giganturile brand-uri ale lumii, și care nu neapărat implică costuri mari de realizare. Deși nu cunosc situația tuturor afacerilor autohtone, dar bazându-mă pe istoriile plasate pe site-ul Agenției Naționale a Protecției Consumatorului, cât și pe relatările celor chestionați din sondaj, aș putea spune că, în mare parte, aproprierea de client are loc când produsul eșuează, cu scopul de a nu-și denigra imaginea. Observ însă că multe companii autohtone lucrează în această direcție și încep să înțeleagă că  logo-ul nu este egal cu  brand-ul.
Tânăra s-a consultat cu un designer grafic pentru a afla ce practici sau tendințe în realizarea unei emblemei ar putea fi preluate și de companiile autohtone, iar răspunsul este următorul: ,,Ceea ce lucrează pentru Republica Moldova ar putea să nu fie potrivit în afară, și invers. Tendințe nu există, ele sunt dictate de client. Există „standarde”, adică ce tipuri de logo-uri ar merge mai bine pentru diferite businessuri, în dependență de ce grup țintă are. În schimb, practicile ce ar putea fi preluate sunt exact ceea ce fac toți: se insipă și creează.
Comsales Grup SRL a fost onorat să participe la acestă Conferință în calitate de juriu și partener, am descoperit tineri talentați, ambițioși și foarte muncitori. Cei 22 de participanți, inclusiv și câștigătoarea Premiului Mare Laura Guțu, ne-au demonstrat că viitorul nostru este în mâini bune, că ei au ceva de spus și tot ei sunt cei care vor îmbunătăți direcția de dezvoltare a businiss-ului autohton.

Laura, felicitările noastre și succese mari pe viitor!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Istoria dispozitivilor de cântarit